De Telegraaf Media Groep (TMG) kan miljoenen verliezen nu bedrijven hun advertenties terugtrekken van de sites Dumpert en GeenStijl. Het bedrijfsonderdeel TMG Digital waar Dumpert en GeenStijl onder vallen verdient volgens RTL Z 9,8 miljoen euro met advertenties op een totale omzet van 35 miljoen euro.

Bedrijven en organisaties als Grolsch, het Wereld Natuur Fonds, Honig, Renault, TUI, IKEA, Hak, KWF en na veel wikken en wegen ook het ministerie van Defensie hebben besloten te stoppen met adverteren op de sites na oproepen van columnisten van NRC en de Volkskrant.

Rosanne Hertzberger, Loes Reijmer en Heleen Mees verwijten Dumpert en GeenStijl vrouwonvriendelijk gedrag – tot ‘virtuele verkrachtingen’ aan toe – en vinden dat bedrijven niet zouden moeten adverteren op dergelijke sites.

“Bij Dumpert worden vrouwen negen van de tien keer in beeld gebracht als aantrekkelijke of juist onaantrekkelijke lapjes vlees”, schreef Hertzberger in NRC. “De vraag is: welke adverteerders maken deze content mogelijk?”

Nu een aantal bedrijven en instellingen na die oproep inderdaad aangeeft te stoppen met adverteren kan TMG als moederbedrijf van de populaire sites voor miljoenen het schip in gaan. Van de 9,8 miljoen euro die TMG Digital verdient, komt het grootste gedeelte van Dumpert en GeenStijl.

Lees ook: Het ministerie van Defensie trekt alsnog zijn advertenties terug van GeenStijl en Dumpert

Volgens RTL Z is Dumpert goed voor 8 miljoen gebruikers en bijna 151 miljoen videoviews per maand en heeft GeenStijl maandelijks bijna 1,9 miljoen gebruikers.

De meeste bedrijven kopen niet specifiek advertenties in voor Dumpert of GeenStijl, maar betalen voor sites met een specifiek profiel zodat hun advertenties op vele verschillende plekken op internet landen waar hun doelgroep zit.

Uitgever TMG boekte vorig jaar een omzet van 421 miljoen euro, dus zelfs als het aantal adverteerders dat zich terugtrekt niet tot het handjevol beperkt blijft dat tot nu toe heeft aangekondigd te stoppen, kan het bedrijf een stootje hebben.